Toen ik klein was, logeerde ik vaak bij mijn opa en oma. Mijn opa was een verwoed amateurfotograaf. In de kast op zolder was een schat aan foto's, dia's en filmmateriaal. Op regenachtige dagen keek ik hoe mijn grootouders opgroeiden en kinderen kregen, mijn moeder ouder werd en ik als baby was. Met de beelden kon ik heen en weer reizen in de tijd.

Tijd fascineert mij. Tijd kun je benoemen door uren, maanden, eeuwen, maar er is niets wat synchroon loopt, niets dat wacht tot iets begint en niets dat stil gaat staan als er iets stopt. Klokken en kalenders zijn subjectief. Fotografie is helder. Zij vangt de tijd en zet hem stil.

Voor mijn eindexamen ('99) aan de Rietveld keerde ik terug naar het onderwerp waarmee ik was aangenomen op de academie; Mijn familie en hun omgeving. Zij staan het dichtst bij mij, ik ken hun geschiedenis. Mijn aanwezigheid en dat ik fotografeer is vanzelfsprekend. Naast de serie over mijn ouders en broer heb ik onder andere werk gemaakt over mijn gezin, mijn grootouders en het verdwijnen van de oude polder. Behalve eigen werk maak ik ook werk in opdracht.

Mijn werk is te koop voor informatie kunt u contact met mij opnemen via mijn contactpagina.

Dirk Kome (Netherlands, 1976) studied Photography at the Rietveld academie and at the Rijksakademie of Visual Arts in Amsterdam.

In his work he examines what the passing of time does to people and their surroundings. The characteristic style of Komes somewhat eccentric subjects are lovingly captured. This poetic eye and a distinctive feel for light and texture cause a deceptive simplicity. Almost unconsciously the viewer enters the interior of the subjects' universes.

Kome started in 1999 with a series about his parents and brother at their farm. Then followed the rest of his family, the area he grew up and the people who live there. Once he starts a series, he keeps going back untill the people have died and their homes are gone.

He received various stipends and took part in solo and group exhibitions in Europe and Asia. His work is in the collections of museums, companies and individuals.